יכולתי ללכת על הפתרון הקל ופשוט להוריד את הפוסט, אך בלוגר זה קורץ מחומרים אחרים (לפחות הפעם). אז הנה לפניכם פוסט מעודכן בנושא הפצת המוזיקה שלכם ברשת, חברות הפצה למוזיקה ברשת המשמעותיות הפועלות כיום, וכל מה שצריך לדעת (ולא מופיע בפוסט הקודם)
לפני שנים רבות, לקראת הוצאת האי.פי. הראשון של Friends of John’s, החלטתי לאסוף את מחקר השוק שלי לפוסט שיסביר לקהל המוזיקאים הישראלי מעט על מה עומד בפניהם מבחינת הפצת המוזיקה שלהם בארץ או בעולם, אילו חברות הפצה למוזיקה עומדות לרשותו, ומה הם צריכים לדעת. לאורך השנים נטשתי את הבלוג כמעט לחלוטין, למעט עבודות תחזוקה קלות, אך הפוסט המדובר המשיך לצבור צפיות באופן קבוע. עם הזמן, התחלתי להרגיש מעט אשמה על כך שאולי המידע כבר לא כ”כ רלוונטי, אך בהיעדר מקור מידע טוב או עדכני יותר, מוזיקאים ממשיכים להסתמך על משהו שכתבתי לפני 6 שנים.
יכולתי ללכת על הפתרון הקל ופשוט להוריד את הפוסט, אך בלוגר זה קורץ מחומרים אחרים (לפחות הפעם). אז הנה לפניכם פוסט מעודכן בנושא הפצת המוזיקה שלכם ברשת, חברות הפצה למוזיקה המשמעותיות הפועלות כיום, וכל מה שצריך לדעת (ולא מופיע בפוסט הקודם).
מה השתנה?
אז מה השתנה? לא הרבה, והכל. ספוטיפיי הפכה ליעד ההשמעות המשמעותי ואולי אף הרווחי בתעשייה, תקליטים הפכו לפורמט שכל חברה חייבת להציע, נכנסו שחקנים חדשים לשוק –דיסטרוקיד – לחצו כאן לסקירה המפורטת שעשיתי על דיסטרוקיד – עם ספוטיפיי כמשקיע, ושתי חברות תקליטים ענקיות שהחליטו שאולי יש פה דרך גם למצוא קצת טאלנט, ולהרוויח כסף על הצד (עם הבדלים קיצוניים באסטרטגיות שלהן). חברות נעלמו, אחרות התחזקו, ובשוק הישראלי התברגו פטיפון ולינקטון כרכיב חובה באסטרטגיית היח”צ של כל מוזיקאי. המחירים ירדו מעט, ויש מספיק אופציות בין החברות עבור משתמשים כבדים וכבדים פחות.
גם לפני שש שנים השירות הבסיסי שמספקות החברות דומה מאוד – כולן יאפשרו לכם העלאה קלילה של החומרים והפצה לכל החנויות הרלוונטיות, כולל ספוטיפיי, אפל מיוזיק, גוגל, וכו’. לאחר שהחלטתם על שיטת התמחור המתאימה לכם (ראו טבלה למטה), ההבדלים בין החברות יהיו בעיקר בשירותים הנוספים שהן מציעות, חלקם מעניינים יותר, חלקם פחות.
שיקול הנוחות גם משחק תפקיד, וכיום גם סאונדקלאוד וגם ספוטיפיי מציעים שירותי הפצה מבלי צורך להעלות שוב את המוזיקה שלכם. השירות של סאונדקלאוד עודנו בבטא.
ספוטיפיי!
אבל להיכנס לספוטיפיי, שכאמור מהווה את המטרה הנחשקת ביותר עבור אמנים רבים, זה לא בהכרח מספיק. שם המשחק הוא הפלייליסטים (רשימות השמעה), חלקן מנוהלות על ידי האלגוריתמים של ספוטיפיי, וחלקן על ידי עובדי ספוטיפיי ומשתמשי השירות. בדיקה של באזפיד מצאה ש-1 מכל 5 האזנות בשירות מקורה בפלייליסט, כאשר משתמשים מקשיבים חצי מהזמן לפלייליסט אנושי. איך ומה לעשות כדי להיכנס לרשימות ההשמעות האלו זה כבר עניין אחר ואולי נדון בו בפוסט אחר (עדכון: אכן דנתי בו, והנה זה ממש כאן), אבל דבר ראשון יש להירשם כאמן מאושר של ספוטיפיי, לתפוס בעלות על דף האמן שלך, ולהיות פעיל מאוד בפלטפורמה. יש גם מגוון שירותים שטוענים שיעזרו לך בתחום הזה, תמורת חלק מכספך.
אז אם בספוטיפיי חשקתם, נציין את אחד השחקנים שהתחזקו מאז כתיבת הפוסט המקורי – דיסטרוקיד, שזוכה להתפאר בספוטיפיי כמשקיעה. האם זה עוזר לך כאמן בספוטיפיי? חד משמעית לא, ענה לי פיט מדיסטרוקיד.
אשמח שתיצרו איתי קשר לגבי תשלום על זכויות יוצרים (אני רוצה לשלם)