שער נעול

המדריך להכנסת שיר לפלייליסט

שתפו אותי!
Share

כל חיי כמוזיקאי מצאתי את עצמי מגן על תחנת הרדיו מספר אחת בישראל מפני מתקפותיהם שלוחות הפאתטיות של חברי לעולם הצלילים. מסתבר שחוץ ממני, כולם יודעים בתור עובדה מוחלטת שהכל קומבינות, ולא משנה כמה טובה תהיה המוזיקה שלך, בלי להיות נשוי לנדב רביד אין לך שום סיכוי. בנקודה זו הייתי, בסבלנות האופיינית שלי, מסביר לקורבן התורן שאי אפשר להישאר מספר אחד מבלי לתת לקהל שלך את מה שהוא רוצה (אלא אם כן אתה דואר ישראל, אבל זו כבר שיחה אחרת). זה הכל, אבל הכל, המוזיקה.

Now you know you saw the same thing in someone else’s dream – Now, 2005

אז השיר החדש של אריק ברמן נכנס לפלייליסט. אולי לא שמתם לב, או שפשוט חשבתם שזה שיר ישן של אריק ברמן. או שאולי אתם אריק ברמן ואז אמרתם “יש, השיר החדש שלי נכנס לפלייליסט”. או שאולי אתם אני, ושאלתם את עצמכם, “באמת? אריק ברמן? Still?”

ולא שיש לי משהו נגד אריק ברמן. כלומר, יש לי נגדו בדיוק את מה שיש לו עצמו נגדו, אני משער. וזה שהוא אריק ברמן. ולא משנה מה, הוא לא יכול להיות שום דבר אחר חוץ מאריק ברמן. שזה עדיף מלהיות הרבה דברים, אבל זה בכל זאת רק אריק ברמן. אבל הנה, הוא בפלייליסט של גלגל”צ.

כל חיי כמוזיקאי מצאתי את עצמי מגן על תחנת הרדיו מספר אחת בישראל מפני מתקפותיהם שלוחות הפאתטיות של חברי לעולם הצלילים. מסתבר שחוץ ממני, כולם יודעים בתור עובדה מוחלטת שהכל קומבינות, ולא משנה כמה טובה תהיה המוזיקה שלך, בלי להיות נשוי לנדב רביד אין לך שום סיכוי. בנקודה זו הייתי, בסבלנות האופיינית שלי, מסביר לקורבן התורן שאי אפשר להישאר מספר אחד מבלי לתת לקהל שלך את מה שהוא רוצה (אלא אם כן אתה דואר ישראל, אבל זו כבר שיחה אחרת). זה הכל, אבל הכל, המוזיקה.

ראוי לציין שאת כל זאת הייתי עושה ממקומי הנוח ונטול סירובי הפלייליסט, בעודי מפנטז על היום העתידי שבו אשים סימן קריאה על השיחה בעזרת שיר פלייליסט מנצנץ ונטול קומבינות שמוכיח שזה אכן הכל, אבל הכל, המוזיקה. היום הזה עוד לא הגיע ובינתיים מקום מושבי נעשה פחות נוח, ומספר תקליטי סירוב כבר תלויים לי על הקיר. והשיר החדש של אריק ברמן נכנס לפלייליסט…

בשנים האחרונות גברו קולות מצד מוזיקאים מז’אנרים מסוימים שטענו לקיפוח מצד מערכת גלגל”צ, כולל אמנים כמו מאיה בוסקילה שחשים שהתחנה קיבלה החלטה מודעת לחסל את הקריירה שלה (“לא יתכן שבמשך שש שנים יגידו לי בתחנה שהמוזיקה שלי לא טובה,” היא נשמעת אומרת בכתבה). בתגובה, החליטו בתחנה לאפשר כניסה של צוות חדשות טלוויזיה לצילומים בלעדיים של ישיבת הפלייליסט המפורסמת.

כי אי אפשר להתעלם מהכוח של התחנה לייצר כוכבים ולהיטים. כניסה לפלייליסט של התחנה הוא אירוע שבונה קריירות. אך גם אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בתחנה במימון ממשלתי, שכבר מזמן חצתה את גבולות הצבא, מה שחושף אותה לביקורת עניינית בהחלט. איזו אחריות יש לתחנה כלפי תעשיית המוזיקה בארץ? איזו אחריות יש לתחנה עם כל כך הרבה כוח?

הכתבה עצמה מעניינת, ומבחינתי הראתה בדיוק את מה שחשבתי שיראו שם. חבורה של אנשים רציניים, שלוקחים את העבודה שלהם מאוד ברצינות, ושכל המטרה שלהם היא לייצר רדיו שאנשים רוצים לשמוע. אני באמת מאמין לכל אחד מהם כשהם אומרים שהם באים בצורה הכי אובייקטיבית שאפשר, עם מטרה אחת משותפת.

אך מה שהכי בלט בכתבה מבחינתי זה כמה מעט מאמץ עושה מערכת גלגל”צ כדי באמת לשמר תהליך אובייקטיבי, שהם עצמם אומרים שהוא חשוב. לפני כל שיר שמשמיעים בישיבה מציינים מי האמן, פרטים מהקומוניקט ואת ההיסטוריה של אותו אמן בפלייליסט (כלומר, מזכירים מה עלה בגורלם של שירים אחרים של אותו אמן בישיבות קודמות). איזה ערך יש למידע הזה כאשר קובעים את רשימת הפלייליסט לאותו שבוע? איך זה עוזר להעריך את השיר?

כדי להיות אובייקטיבי צריך להפנים עד כמה זה קשה להיות אובייקטיבי. אני נזכר במאמצים בהם נוקטים בפילהרמונית של מינכן כדי למנוע עד כמה שאפשר כל אפשרות לדעות קדומות נגד נשים באודישנים, לאחר שנמצא שלנשים קשה יותר להתקבל. כיום המבחנים נערכים בעיוורון מוחלט, ואם במקרה משמיע המועמד רעש מסויים שעלול להסגיר את מינו (שיעול, או נקישת נעל עקב על הרצפה, למשל), המועמד יוצא החוצה וסדר האודישנים משתנה, כך שלא יהיה אפילו שביב של מידע לגבי זהות הנגן. כי למרות כל הרצון הטוב, כדי להיות אובייקטיבים צריך להפנים עד כמה זה קשה.

אז ראו זאת כקריאה טהורה אך סובייקטיבית להנהיג אובייקטיביות אמתית בישיבות הפלייליסט. פשוט תשמעו את השיר ותחליטו על פי זה. לא צריך לדעת מי האמן כדי לקבוע אם שיר טוב. ואז גם מאיה בוסקילה כבר לא תוכל להתלונן.

אבל אולי אריק ברמן כן.

נכתב – בחדר שלי

Photo: Flickr

תוספת:

ניסיתי להיות אובייקטיבי לחלוטין כאן (זה קשה, אני יודע), ולהציג שאלות ענייניות לחלוטין. שלחתי את הפוסט לנדב רביד, מנהל גלגל”צ, כדי לשמוע את דעתו בנושא. בתגובה קיבלתי תשובה חצי סתמית וחצי מתנשאת שאומרת שהוא יכול לענות לי, זה יהיה נכון, אבל הוא לא רואה בזה טעם. סתם מעצבן. אם גם אתכם זה מעצבן, או שאתם חושבים שהתשובות שלו כן יכולות להועיל לכם, שתפו את הפוסט ואולי בסוף נקבל תשובות.

שתפו אותי!
Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *