ההופעה החיה מתה, תפסיקו לרדוף אחריה

שתפו אותי!
Share

מבחינתי הנושא כולו מיותר. הופעה חיה ככלי לצבירת קהל וקידום המוזיקה חלפה מהעולם, יחד עם בואה של האפשרות של הקהל שלנו לשמוע את המוזיקה שלנו ברשת. כי בניגוד לתפיסה כאילו ההופעה החיה היא איזשהו תוצר של יצר בימתי בוער של האמן, זה פשוט היה כלי

אז לאחרונה (קרי, כ-22 שנה), קבוצות המוזיקאים ברשת גועשות בנושא הופעות חיות של אמנים פחות מוכרים, והמועדונים ושאר המקומות המאפשרים להופעות כאלה להתקיים. מדי פעם צץ לו פוסט בנושא מטעם אחד מבעלי המועדונים, או שנשאלת על ידי מוזיקאי אשר מיד מתהדרת בעשרות תגובות, שוצפות וכואבות, מטעם הן המוזיקאים המנסים להופיע והן בעלי המקומות המדוברים, אשר כל אחד מנסה להסביר את נקודת מבטו.

מבחינתי הנושא כולו מיותר. הופעה חיה ככלי לצבירת קהל וקידום המוזיקה חלפה מהעולם, יחד עם בואה של האפשרות של הקהל שלנו לשמוע את המוזיקה שלנו ברשת. כי בניגוד לתפיסה כאילו ההופעה החיה היא איזשהו תוצר של יצר בימתי בוער של האמן, זה פשוט היה כלי, פעם כמעט הכלי היחיד, שמאפשר לקהל לשמוע אותך, בין אם הוא מכיר אותך או לא. ובניגוד לתפיסה הרווחת שקהל בא להופעות בגלל איזה יצר אנושי טהור לרקוד בתוך המון אנשים חוגג, הם באו בגלל שזו הייתה הדרך להכיר מוזיקה ואמנים חדשים, וליהנות מאלו שאתה כבר מכיר, אבל לך תקנה את כל האלבומים או תקווה שיושמע השיר שאתה רוצה ברדיו.

חלאס. נגמר. הקהל מצביע ברגליים, והוא לא מעוניין לשמוע אותנו מנסים את החומרים שלנו עליו. היום הופעה זה ללכת עם האישה, או שני חברים, ולהכיר את כל המילים. ולהתבאס כשמנגנים שירים שלא מכירים. ולעשות את כל זה פעם בחצי שנה. וביננו, הקהל גם מצביע באוזניים בנושא. לא מעניין אותו לשמוע 12 שירים של אותו אמן, אם הוא יכול להרכיב פלייליסט מלא בכל טוב, ולשמוע רק את השירים שהוא באמת אוהב. מה עוד צריך להגיד לנו כדי שנבין?

ויש גם רובד נוסף, שאני לא יודע עד כמה הוא משחק חלק, אבל נגנים בימינו, כנגנים, וזמרים, כזמרים, הם פשוט פחות טובים ממה שהיה פעם. וזה נובע משתי סיבות, ששתיהן הן תולדה של גורם אחד: העובדה שבאולפן אפשר לחפות כמעט על הכל -המתופף יכול לנגן על קליק טראק ולא צריך לחשוב על לשמור על קצב, הזמר יכול בקלות לתקן את העלייה שם בפזמון – מובילה לכך שפשוט לא צריך להיות כאלה טובים בשביל להוציא אלבום, ושהוא אפילו יישמע טוב. אבל בהופעות זה כבר ממש .לא אותו דבר, וכל הקטנות האלה מגיעות לקדמת הבמה, חשופות לעיני הכל. זה פשוט נשמע לא טוב

בהופעה בקונטיינר. לא היה קהל. קרדיט תמונה לא ידוע Friends of John’s

כל זה פשוט הפך את זה לעסק לא כלכלי, ואף אחד לא מבין את זה יותר טוב מבעלי מועדוני ההופעות השונים, אשר, מתוך ניסיון אמיתי לשרוד, מנסים להעביר חלק מהנטל אל האמן, בדמותן של התחייבויות שונות לגבי קהל, תשלום מינימלי, וחלוקת ההכנסות, מה שהופך את זה לכמעט בלתי אפשרי עבור אמן בתחילת דרכו למצוא בכלל מקומות להופיע, ואם כבר מצא, לא בטוח שיהיה שם קהל.

ולכן, לדעתי, מוזיקאים צריכים לזנוח את הכיוון הזה כחלק מהאסטרטגיה המוקדמת שלהם, ובמקום זאת לשאוף לייצר קהל ברשת, באמצעות המוזיקה שלהם, לפני שיתחילו להופיע. אפילו לנון יודע כמה אנרגיה אפשר להשקיע רק בתחום הזה של קידום המוזיקה, במקום בשליחת עוד אימייל למקום שאין לו באמת מה לעשות אתך ועם ההרכב שלך, מתוך תחושה שאם אתה לא מופיע אתה לא קיים.

חלאס. נגמר. הקהל הצביע ברגליים.

קרדיט תמונה בראש הפוסט: יואב ניר

שתפו אותי!
Share

אולי גם זה

אם זה לא היה כזה קשה, כל אחד היה יכול לעשות את זה

בתגובה לתגובות, וגם בעצתה של ידידה קרובה, החלטתי להציג כמה דוגמאות של זמרים גדולים שמנסים, אפילו אם לא תמיד בהצלחה, לבצע גם מול קהל את הקטעים היותר מסובכים בשירים שלהם.

תגובה אחת

  1. אולי לא שמעת משהו שהיה לך מספיק כיף כדי לבוא להופעה בשבילו.
    איו כמו הופעות חיות ולא יהיה.
    יש נגנים מדהימים בארץ שחיים את המוזיקה מתוך אהבה אמיתית וקשר עמוק עם הכלי שעליו הם מנגנים ובאמצעותו הם מתבטאים.
    בעיניי, הטענה שלך נובעת מעינייך בלבד, ואני לא מסכימה איתה בכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *