שירים לשתי אוזניים

שירים שכיף לשמוע באוזניות

Heard on mine or heard on yours
Go Away (2009)

כמו רוב הדברים בעולם שלנו, יש כאלה שעושים, ויש כאלה שעושים טוב. לכולם יש שירים שהתחילו לאהוב רק לאחר כמה שמיעות, אך מה גרם לכם להקשיב לשיר שוב ושוב מלכתחילה? בהרבה מהמקרים התשובה היא הסאונד, משהו שבכל זאת האוזן שלכם נהנתה לשמוע, ורוצה לחוות שוב.

קשה לתאר את כמות העבודה המושקעת במיקס של הקלטה אולפנית, או את ההבדלים שיהיו בין מיקס של טכנאי אחד לזה של קולגה שלו. כל כלי נגינה מקבל טיפול יסודי, החל מאיך שהוא נשמע, דרך הווליום שלו לעומת שאר כלי הנגינה, ועד המיקום שלו בין ערוצי הסטריאו. וכשהעבודה מתבצעת כראוי, המוסיקה מרגישה כאילו היא באה מכל עבר, חוץ מהמקום ממנו היא באמת יוצאת. והרבה פעמים האזנה באוזניות מספקת חוויה שונה מאוד. אז שדרגו את האוזניים שלכם, צאו לרחוב, ובתור פסקול בחרו לכם כמה

שירים שכיף לשמוע באוזניות

The Beatles – While My Guitar Gently Weeps אחת מיצירות הביטלס הפופולריות ביותר, בה אירחו את אריק קלפטון לסולו גיטרה אנונימי (סוד שהחזיק מעמד כמה שנים טובות). כמו בהרבה שירים של הביטלס התופים נמצאים כמעט לגמרי בערוץ אחד, במקרה זה הימני, למעט מצילת ההיי-הט שנותנת את הקצב במרכז. בצד שמאל מבצעות גיטרה חשמלית וגיטרת בס תפקיד משלים אחד לשני, כאשר תפקידי הגיטרה של קלפטון תופסות מולם את הצד השני, יחד עם תפקיד פסנתר קטן, שלרגע אחד בסוף נשמע ממש כמו ההתחלה של Ob-La-Di, Ob-La-Da.

The Beatles – Strawberry Fields Forever כמלכי השימוש בסטריאו, מגיע לFab Four לקבל שני שירים ברשימה הזו (סוף סוף יכול ג'ון לנון לנוח בשקט על משכבו), ואין כמו אחד העיבודים המורכבים אי פעם בשביל להמחיש את זה. התופים יושבים רק בצד שמאל, חוץ מתוף הסנייר שמוכפל גם בצד השני, תפקיד הגיטרה המדהים של הריסון רק בצד ימין, ובבתים נשמע רק קולו של ג'ון לנון וכלי נגינה כלשהו (כנראה Zither הודי). וכן, מסתבר שזה מספיק (לנון, אגב, לא היה מרוצה מההקלטה ולקראת מותו אף האשים את מקרטני בחבלה לא מודעת בשיר).

R.E.M. – I Don't Sleep, I Dream אחרי שני אלבומים אקוסטיים ברובם, ב-1995 חוזרים חברי R.E.M. אל סאונד בומבסטי יותר ב-Monster, אלבומם התשיעי. השיר הזה, כמו שאר האלבום, מציג סאונד תופים נהדר במיוחד, כאשר המקצב השבטי של ביל ברי המתופף מקיף את המאזין מכל צדדיו. הבס מתיישב בצד ימין וריף הגיטרה בצד שמאל, כאשר בפזמונים מצטרפת מולה גיטרה חשמלית נוספת. ריף פסנתר חודר מצד ימין עד לסיום השיר, שלפתע כך פתאום…

John Frusciante – Ramparts קטע אינסטרומנטלי קצרצר ויפהפה של אשף הגיטרות של הרד הוט צ'ילי פפרס, לשעבר. מספר לא ברור של תפקידי גיטרות שמנוגנים כולם על ידי המאסטר ומשלימים אחד את השני ליצירה פסיכדלית ביותר, שאפשר בקלות ללכת לאיבוד בתוכה.

The Rolling Stones – Gimme Shelter אחד השירים האהובים עלי של הסטונס, שחיברו יחדיו שני קטעים נפרדים של קית' ריצ'רדס ומיק ג'אגר. שימו לב לעבודת הגיטרה המשותפת בשני הצדדים.

Red Hot Chili Peppers – If You Have To Ask השיר השני באלבום המופת של הפפרס, Blood Sugar Sex Magik, מתחיל עם ריף הגיטרה המרכזי בצד ימין בלבד, כאשר הבס והתופים יוצרים את האווירה במרכז. בפזמונים מופיעה גיטרה נוספת עם תפקיד מיוחד ביותר של ג'ון פרושנטה, שמפליא גם בסולו אדיר שמסיים את השיר. המפשפשים יוכלו גם להבחין בתוספות גיטרה חבויות להן מאחור בזמן הסולו, שמסתיים לקול מחיאות כפיים מוצדקות ביותר.

Mercury Rev – Opus 40 שיר מדהים ומטורף של להקה הידועה בעיקר בזכות הלהיט Goddess on a Highway. כמעט כל תפקיד בשיר מנוגן בצורה דומה אך לא לגמרי בצד השני, והתזמורת הסוחפת יוצרת מערבולת סונארית משובחת ביותר.

Paul Simon – Graceland מתוך אלבום בעל אותו שם, אותו הקליט סיימון בעיקר עם הרכב נגנים אפריקאיים. שיר שפשוט נשמע מצויין, עם תופים רנדומליים שמפתיעים כל פעם מחדש.

Pavement – Stereo לא יודע מה בא קודם, השם או המיקס, אבל בכל מקרה, זה עובד. תפקיד הגיטרות הראשי עובר מצד אל צד במהלך השיר, ושימו לב לשילוב הנהדר ביניהן שמתחיל ב-2:03.

Cake – Take It All Away קייק היא להקה שמורכבת מנגנים בעלי אוזן של מפיק. במקום שחברי הלהקה יריבו ביניהם על הווליום של כלי הנגינה שלהם, כמו שקורה אצל הרבה להקות בזמן המיקס, נשמע שאצל קייק ברור לכולם בדיוק איך הכל אמור להישמע. התוצאה – שירים שבהם נדמה שהכל הונח במקום בזהירות, וכל דבר מיותר נשאר בחוץ. כל כלי נמצא באמצע עם נטייה קלה לאחד הצדדים, והעיבוד המינימליסטי נותן להכל לבלוט. וזה עובד.

The Band – The Weight להקה שזכתה להכרה תחילה כלהקת הליווי החשמלית של דילן ורק אז כהרכב בזכות עצמו. זהו גם שירם הנודע ביותר, למרות שהוא כנראה לא נודע מספיק. המתופף והקלידן התחלקו ברוב תפקידי השירה של ההרכב, ובשיר הזה תומכים אחד בשני מכל צד (כולל קול שני אדיר בבית האחרון). שימו לב לתמיכה של הפסנתר בקצב בבית השני.

נכתב – על הספה שלנו

Check Also

פופ בח' וע'

לכם זה אולי נשמע כמו עוד שיר פופ שכבר שמעתם עשרות כמוהו, בביצועם של ילדי שמנת עם תספורות מפגרות, אבל מסתבר שלקרוא לפופ מוזיקה מזרחית זו הדרך הכי קלה לאהוב מוזיקה מזרחית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *