אנתוני קידיס מהרד הוט צ'ילי פפרס. מי יודע איפה הם היו היום ללא המפיק שלהם. Photo Credit: Rock Cousteau

בוחרים מפיק, חלק ראשון

השיר בכלל התחיל כטקסט מאוד אישי מבחינתו, והוא ממש לא התכוון להראות אותו לשאר חברי ההרכב. אבל ריק – המפיק המוסיקלי של האלבום עליו התחילו לעבוד לאחרונה – מצא אותו במחברת שלו באחד מביקוריו לפני ההקלטה, התאהב בעצב העצום שהיה במילים ושכנע אותו לשתף את הטקסט בחזרה הבאה.

Change your mind or change your experience
(2012) Say What You Want to Say –

השיר בכלל התחיל כטקסט מאוד אישי מבחינתו, והוא ממש לא התכוון להראות אותו לשאר חברי ההרכב. אבל ריק – המפיק המוסיקלי של האלבום עליו התחילו לעבוד לאחרונה – מצא אותו במחברת שלו באחד מביקוריו לפני ההקלטה, התאהב בעצב העצום שהיה במילים ושכנע אותו לשתף את הטקסט בחזרה הבאה. מיד אחרי שהוא שר להם אותו, עכשיו כבר עם מלודיה שהתרוצצה לו בראש, קמו ג'ון ופלי אל הכלים שלהם. לג'ון כבר התנגן בראש אינטרו שהוא חשב שמאוד מתאים אמוציונלית למה שהוא שמע עכשיו, ופלי חיפש את הקצב המתאים. אחרי כמה ימים זה כבר היה שיר מוכן להקלטה, שבה עוד הוסיף לו ריק מקהלת זמרות שתיקח את השיר לשיא הדרוש. כשיצא השיר לרדיו – UNDER THE BRIDGE  קראו לו עכשיו – הוא הפך אותם לכוכבים.

אנתוני קידיס מהרד הוט צ'ילי פפרס. מי יודע איפה הם היו היום ללא המפיק שלהם.Photo Credit: Rock Cousteau 

 

 את התואר "מפיק" אפשר למצוא בהרבה מאוד תחומים, וכמעט בכל פעם מתכוונים לתפקיד אחר. במוסיקה, המפיק מלווה את האמן כשותף מלא לכל אורך תהליך הקלטת האלבום, החל מבחירת השירים שיוקלטו ועבודה על  הטקסט, הסולם, המקצב והמבנה של כל שיר, ועד סיום העבודה באולפן ההקלטות. כיוצר, אתה מחפש מישהו שיבין את המוסיקה שלך כמו שאתה מבין אותה (ולפעמים מעבר למה שאתה מבין אותה) ויוכל להביא אותה לשם. מפיק טוב יכול להפוך אלבום טוב למצויין (נברמיינד של נירוונה לא היה נשמע כמו שהוא נשמע ללא בוטש ויג, שהבין את החלום של קורט קוביין לאחד בין הרוק הקשוח של בלק סאבאת' והמלודיות הפופיות הקליטות של הביטלס), וגם יכולה להרוס את הפרוייקט לגמרי (מלא להקות שאף פעם לא נשמע עליהן).

אחרי שיחות עם אנשים שמבינים בעניין יותר ממני, יצאתי לדרך מצוייד בכמה שמות של מפיקים בארץ. את יוסי, נגן ומפיק עם רזומה מרשים בגיל מאוד צעיר, פגשתי אחרון. אחרי שיחה קצרה בטלפון הוא ביקש שאשלח לו כמה הקלטות להתרשמות כללית כדי לראות שאני לא מבזבז לו את הזמן ("מבחינתי שתקליט את זה באייפון"), ולאחר מכן קבענו להיפגש. קפצתי אליו, לדירה במרכז ת"א עם אקוסטיקה נפלאה והמון בקבוקי בירה ריקים מסודרים על השיש. ניגנתי מספר שירים, כשאני מנסה בעיקר להראות לו כמה מגוון אני יכול להיות. אחרי כל שיר הוא כבר מעלה רעיונות, ומבקש לשמוע את השירים במקצבים אחרים וסולמות שונים. כמעט כל מה שהוא מציע נשמע כמו כיוון שצריך לבדוק, ואני מיד מרגיש "מופק".יוסי, מצידו, מאוד אוהב את מה שהוא שומע. "בלי להתנשא", הוא אומר, "אני כבר לא במצב שבו אני צריך לקחת כל פרוייקט, אלא יכול לבחור על מה לעבוד". הוא רוצה להיות מעורב בפרוייקט, וכבר מתחיל לדבר איתי על מה הוא שומע בראש ואת מי הוא יביא לנגן איתנו. די מרגש, העניין.

אחרי מפגשי ההיכרות, נשארתי עם יוסי ואיתמר כאופציות להפקת הפרוייקט. השלב הבא הוא חזרת נסיון עם זוהר, המתופף והשותף שלי בפרוייקט, וכל אחד מהמפיקים, שבה נוכל לקבל התרשמות על אופי העבודה איתם וסוג הרעיונות שיהיו להם לגבי השירים. עם יוסי נפגשנו בחדר החזרות של ההרכב שלו בדרום ת"א.  חדר קטן אך מצוייד היטב, עם אווירה די מגניבה (ברגע שהמזגנים מתחילים להשפיע), כשאני שר מול פוסטר עם ציטוטים  על הריקנות שבחיים, מהסרט "טריינספוטינג". די הולם את השירים שלי, אני משער.

מתחילים לעבוד על THIS ENDS WELL, אחד השירים הכי משמעותיים מבחינתי ומשהו שאני מרגיש שחייב להיכנס לאלבום כשיוסי על הבס, זוהר מאחורי התופים ואני עם הגיטרה האקוסטית. דבר ראשון מגדירים את הקצב שיעשו הבס והתופים בבסיס של השיר – תהליך ארוך למדי כשעובדים עם נגנים לא מקצועיים, עניין של כמה דקות הפעם. יוסי מעביר את המסר בבהירות, וזוהר משתלב בקלות עם מה שמיד נשמע הקצב הטבעי של השיר. לדעתי, תפקיד הבס שיוסי מנגן כרגע הרבה יותר מדי פאנקי, אבל אני מצליח להתאפק לא מעט עד שאני מציין את זה. בינתיים הוא עובר לדגשים על המבנה.

[embed_youtube src="http://www.youtube.com/embed/gEFFPNFEeB0" width="160 "height="100" id="thisid"] לדעתו הפזמון לא מספיק מודגש בשיר, והוא רוצה להוסיף עוד אחד לפני הבית האחרון. הוא גם מקצץ את הסיום לגמרי. במקום לחזור על שם השיר כמה פעמים ואז לעבור לסיום אינסטרומנטלי שמובל על ידי ריף גיטרה, כמו שהיינו מנגנים עד אז, יוסי חושב שכדי לשרת את הטקסט הכי טוב השיר חייב להסתיים מיד אחרי שאני שרTHIS ENDS WELL  בפעם הראשונה. אני חייב להודות שמהבחינה הזו הוא צודק, ולסיים את השיר בשורה הזו יוצר אפקט די מגניב של סוף, אבל עדיין לא בטוח לגבי המוסיקליות שבענין. עוד מראש ידעתי שאצטרך להיאבק בסנטימנטים לדברים כמו שהם היו עד עכשיו, ועכשיו המבחן הראשון שלי בנושא. אני מנסה להיראות זורם, אבל לא בטוח שאני מצליח.

נכתב – בבית קפה "זליק", גבעתיים

 בקרוב – נפגשים עם איתמר.

Check Also

פופ בח' וע'

לכם זה אולי נשמע כמו עוד שיר פופ שכבר שמעתם עשרות כמוהו, בביצועם של ילדי שמנת עם תספורות מפגרות, אבל מסתבר שלקרוא לפופ מוזיקה מזרחית זו הדרך הכי קלה לאהוב מוזיקה מזרחית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *